Ashtanga

Ashtanga ledet:  Her ledes du gjennom halve eller hele første serien i denne timen. Timen følger den tradisjonelle måten Ashtanga undervises på – med mulighet for modifikasjoner etter eget behov.

Ashtangaens første serie inneholder balanse, mobilitet og styrkende øvelser, alt bundet sammen av Vinyasaene som gjøres for å nullstille kroppen mellom hver stilling/øvelse og for at kroppen skal holdes varm gjennom hele sekvensen.

Vi starter alltid med solhilsen- A og B, som en oppvarming før vi går gjennom de stående stillingene. Videre går vi gjennom en sittende sekvens. Alle øvelser gjøres systematisk og likt på begge sider slik at vi blir kjent med skjevheter, svakheter, stivheter og evt. andre ujevnheter kroppen innehar og dermed kan vi jobbe med dette for å kunne unngå belastnings skader og skader som kan komme av annen sportslig aktivitet. Videre liggende sekvens hvor vi har flere pust i hver stilling og roer gradvis ned og avslutter med Savasana. Anbefaler 10min Savasana, slik at praksisen er helt integrert og etablert i kropp og sinn.

Sekvensene styrker støtte- og kjerne muskulatur som bidrar til god og riktig kroppsholdning, styrker muskulaturen langs hele ryggsøylen hvor alle nervebanene opp til hode går.

Vi har Ashtanga ledet mandag, onsdag, torsdag og fredag, og hvert semester holdes separate Ashtanga kurs over åtte uker.

 

Mysore – Ashtanga yoga egen praksis.
Egen praksis kan virke skremmende for de som er nye til yoga, eller for de som ikke har memorert Ashtanga serien enda. Ingen grunn til bekymring! Mysore egenpraksis er for alle nivåer, fra helt nybegynnere til avanserte utøvere.Ashtanga yoga består av serier med øvelser koblet sammen med pusten. Med en gang du begynner å lære grunnteknikkene kan du begynne å utforske praksisen på egenhånd i henhold til egne behov.Når du lærer Ashtanga serien så du kan praktisere på egenhånd, gir det deg mulighet til fremgang på områder du kanskje ikke har mulighet til i ledede klasser. Det vil også gi deg en praksis/ verktøy du kan ha med deg resten av livet. Du kan ta det med deg hvor enn du er.

Ashtangaens første serie inneholder balanse, mobilitet og styrkende øvelser, alt bundet sammen av Vinyasaene som gjøres for å nullstille kroppen mellom hver stilling/øvelse og for at kroppen skal holdes varm gjennom hele sekvensen.

Vi starter alltid med solhilsen- A og B, som en oppvarming før vi går gjennom de stående stillingene. Videre går vi gjennom en sittende sekvens. Alle øvelser gjøres systematisk og likt på begge sider slik at vi blir kjent med skjevheter, svakheter, stivheter og evt. andre ujevnheter kroppen innehar og dermed kan vi jobbe med dette for å kunne unngå belastnings skader og skader som kan komme av annen sportslig aktivitet. Videre liggende sekvens hvor vi har flere pust i hver stilling og roer gradvis ned og avslutter med Savasana. Anbefaler 10min Savasana, slik at praksisen er helt integrert og etablert i kropp og sinn.

Sekvensene styrker støtte- og kjerne muskulatur som bidrar til god og riktig kroppsholdning, styrker muskulaturen langs hele ryggsøylen hvor alle nervebanene opp til hode går.

Mysore finner du på timeplanen mandag, onsdag og søndag morgen.